Przewody hamulcowe
Przewody hamulcowe to hydrauliczny elementy układu hamulcowego w pojazdach. Można wyróżnić dwa rodzaje przewodów hamulcowych; sztywne i elastyczne. Przewody sztywne zbudowane są najczęściej z mosiądzu, miedzi, stali cynkowanej oraz innych metali które nie dosięgnie korozja. Ich głównym, a zarazem jedynym zadaniem jest doprowadzenie płynu hamulcowego do pompy hamulcowej.
Natomiast przewody elastyczne jak sama nazwa mówi, są giętkie, dzięki czemu są bardziej mobilne i można montować je bezpośrednio do sztywnego przodu z zaciskiem w kole. Musi być on elastyczny, gdyż koła samochodu są w ciągłym ruchu (na nierównościach poruszają się w górę i w dół, a przednie koła dodatkowo w lewo i prawo). Przewód elastyczny w takim układzie po prostu zostałby ukręcony. Zbudowane są z odpornej gumy, która nie wchodzi w reakcję z płynem hamulcowym. Przewód ten jest dodatkowo w oplocie stalowym, co zabezpiecza go przed uszkodzeniem zewnętrznym.
Przewody hamulcowe ulegają uszkodzeniu wskutek przetarcia lub zniszczenia oplotu stalowego. W przypadku uszkodzenia oplotu przewód puchnie w tym miejscu, co jest odczuwalne „gumowym” pedałem hamulca. Przewód taki w momencie gwałtownego hamowania może nawet pęknąć.
Ich sprawność powinna stać na najwyższym poziome, gdyż w momencie ich uszkodzenia jesteśmy pozbawieni hamulców, a co za tym idzie, narażeni na wypadek. Dlatego też należy z rozsądkiem traktować ich przegląd. Jeżeli boimy się kosztów przeglądu, możemy samodzielnie doglądać sprawności przewodów. Sztywne przewody powinny być sprawdzane pod względem występowania na nich korozji, a sztywne przetarć i puchnięć.