Silnik o zapłonie iskrowym
Silnik o zapłonie iskrowym zwany również silnikiem benzynowym lub gaźnikowym, najczęściej zbudowany jest w układzie dwusuwowym, czterosuwowym lub Wankla z obrotowym tłokiem w kształcie trójkąta. Silnik benzynowy jest silnikiem spalinowym o spalaniu wewnętrznym. Jego głównym zadaniem jest zamiana energii chemicznej zgromadzonej w paliwie na energię cieplną i mechaniczną, która powstaje podczas spalania – wprawiając w ruch lub inne działanie urządzenie, w którym jest zamontowane.
Cały proces zapoczątkowany jest iskrę która powstaje pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej, a mieszanką paliwowo-powietrzną. Część energii, która powstaje w tym procesie, zamienia się w energię mechaniczną przekazaną na wał korbowy, który wprawia pojazd lub mechanizm w ruch, a druga częścią jest energia cieplna, która wykorzystywana jest do ogrzewania pojazdu.
Paliwem które spalane jest w silniku iskrowym musi być paliwo intensywnie parujące. Do tej grupy można zaliczyć takie jak:
- wytworzone na bazie węglowodorów płynnych paliwa benzyna, etylina,
- LPG gaz płynny,
- gaz ziemny – CNG,
- metanol,
- alkohol etylowy (jako samodzielne paliwo lub jako dodatek do benzyn).
Podstawowym elementem budowy silnika jest kadłub, w którym umieszczone są cylindry z tłokami, gdzie zachodzi cały proces spalania mieszanki i wytworzenia energii mechanicznej. Do sprawnej pracy silnika wykorzystywane są różnego typu układy odpowiedzialne za konkretne zadania, wśród których można wymienić takie jak:
układ korbowy – odpowiedzialny za zamianie posuwisto-zwrotnego ruchu tłoka w cylindrze na ruch obrotowy wału korbowego;
układ rozrządu – manewrujący procesem napełniania cylindrów świeżą mieszaniną paliwowo-powietrzną albo samym powietrzem, a także opróżnianiem cylindrów ze spalin;
układ zasilania – zaopatrujący w mieszankę paliwo-powietrzną lub osobno paliwo i powietrze, do komory spalania cylindrów;
układ smarowania – uzupełnia olej pomiędzy współpracującymi ze sobą elementami silnika, w celu zminimalizowania oporów oraz tarcia;
układ chłodzenia – zadaniem tego układu jest zapewnienie jak najlepszej temperatury silnika, która daje możliwość ekonomicznej i wydajnej pracy silnika;
układ zapłonowy – wywołuje zapłon mieszaniny w komorze spalania inaczej cylindrze. Układ ten zbudowany jest z urządzenia które wywołuje iskrę zapłonową;
układ rozruchowy – jego zadaniem jest uruchomienie silnika. Urządzeniem odpowiedzialnym za ten proces jest najczęściej rozrusznik elektryczny;
Największym plusem silnika benzynowego jest praca na wyższych obrotach niżeli np. silnik Diesla, łatwy rozruch nawet przy skrajnie niskich temperaturach, wysoka moc, dobra szybkobieżność, prosta i lekka konstrukcja.