Chłodnice
Układ chłodzenia spełnia w naszym samochodzie bardzo ważną rolę. Tworzą go poszczególne elementy: termostat, pompa, uszczelki. Jednak najwyższe miejsce w hierarchii tego układu zajmuje chłodnica. Jest to wymiennik ciepła, stosowany do chłodzenia elementów silnika spalinowego.
Najczęściej stosowanym sposobem chłodzenia silników w samochodach jest chłodzenie cieczą: w bloku i głowicy silnika znajdują się wydrążone kanały, przez które przepływa medium chłodzące. Może nim być woda, ale – szczególnie w strefie klimatu umiarkowanego– zazwyczaj stosuje się wodne ciecze najczęściej glikolu etylowego. Przy pomocy pompy wodnej, medium chłodzące pompowane jest do chłodnicy.
Chłodnica zazwyczaj znajduje się na przodzie samochodu. Dotyczy to przede wszystkim samochodów z silnikami umieszczonymi przed kabiną kierowcy.
Budowa
Chłodnice najczęściej przybierają formę panelu pionowych rurek, które wykorzystują ożebrowanie z cienkiej blachy. Dzięki temu mogą spełniać swoje najważniejsze zadanie, czyli odprowadzać ciepło. Rurki, z których składa się ten mechanizm występują w ogromnej ilości, ponadto są połączone tysiącami pofałdowanych blaszek aluminiowych. Przez szczeliny pomiędzy blaszkami i rurkami przepływa powietrze. Poprzez swoją budowę chłodnica uzyskuje dużą efektywność schładzania, głównie z racji na powierzchnię, na jakiej odbywa się wymiana cieplna. Chłodnice, jak wszystkie elementy układów naszego silnika potrzebują regularnego serwisu lub wymiany. Kiedy nasz samochód domaga się ostatecznej wymiany warto skonsultować się z mechanikiem.
Zastosowanie
Chłodnice montowane są praktycznie we wszystkich pojazdach samochodowych: samochodach ciężarowych, osobowych, autobusach, ciągnikach a nawet lokomotywach spalinowych. Ponadto znajdują tez zastosowanie przy wszystkich innych silnikach spalinowych, także stacjonarnych – przy spalinowych sprężarkach i motopompach. Przy urządzeniach stacjonarnych kluczowym zagadnieniem jest zapewnienie dostatecznie skutecznego przepływu powietrza przez panel chłodnicy, co jest trudniejsze, niż w poruszających się pojazdach, owiewanych powietrzem otaczającym.
Silniki spalinowe mniejszej mocy, instalowane w motocyklach czy też małych samochodach, ciągnikach ogrodniczych, bywają często chłodzone powietrzem i w nich chłodnica nie jest stosowana. Podobnie w silnikach, które znajdują się w samolotach– również nie używa się chłodnic. Jej rolę spełnia po prostu przepływ powietrza- w tym wypadku jest to rozwiązanie skuteczne oraz lżejsze od chłodzenia cieczą.
Eksploatacja
Wszystkie części w samochodzie zużywają się- nie omija to również chłodnic. Zdarza się również, że chłodnice w naszych pojazdach ulegają różnego rodzaju uszkodzeniom. Najczęstsze objawy są z pozoru niegroźne: zerwane gwinty czy też osadzony zewnętrzny brud. Warto zadbać o jej stan. W przypadku gdy chłodnica się zużyje zalecany jest zakup nowej, gdyż ich naprawa uważana jest za nieopłacalną.
Problemy pojawiają się, gdy nasze auto jest pozbawione czujnego oka mechanika na stałe opiekującego się autem i znającego jego historię. Powinniśmy przynajmniej raz w roku skontrolować układ chłodzenia- w ten sposób unikniemy przykrych niespodzianek.
super artykul, wszystko napisane tak ze mozna latwo zrozumiec, przydadza mi sie takie informacje;)
najgorzej tylko jak trzeba wymieniac, nie jest to wcale takie tanie…a uzywanej sie chyba nie oplaca kupowac.