Opony całoroczne
Większość kierowców jest przyzwyczajona do sezonowej wymiany ogumienia z letniego na zimowe i odwrotnie. Jednak wiąże się z to z poważnymi kosztami- takie opony wytrzymują tylko kilka sezonów, a potem trzeba zainwestować w nowy komplet. Ten z kolei może nas wynieść ok 1000 zł. Dlatego też, niektórzy decydują się na opony całoroczne. Czy jest to dobre rozwiązanie?
Opony całoroczne, choć pozwalają na pewne oszczędności to znajdują zastosowanie niestety w niewielu samochodach i nie każdy kierowca może sobie na nie pozwolić.
Dla kogo opony całoroczne będą najlepsze?
- Wielosezonówki doskonale sprawdzą się wśród „niedzielnych kierowców”. Osoby, które nie jeżdżą zbyt wiele jak najbardziej mogą zainwestować w opony całoroczne
- Są to idealne opony dla osób, które jeżdżą głównie po mieście
- Sprawdzają się przy niewielkich autach (odpadają pojazdy typu SUV, duże kombi, a tym bardziej jeszcze większe auta)
- Takie opony będą doskonałe dla kierowców początkujących, którzy to boją się jeździć zimą i pewniej za kółkiem czują się latem
- Kilka tysięcy kilometrów rocznie to limit, którego nie należy przekraczać chcąc użytkować opony całoroczne.
Podejmując decyzję o zakupie opon powinniśmy na spokojnie przeanalizować wszystkie powyższe aspekty. Jeśli okaże się, że opis ten doskonale do nas pasuje, to rzeczywiście nic nie stoi na przeszkodzie zakupu opon całorocznych.
Wady i zalety
Największym plusem posiadania opon całorocznych jest ograniczenie kosztów, które przeznaczamy na samochód. Dodatkowym atutem jest też to, że na takich oponach możemy jeździć przez cały rok – przynajmniej teoretycznie. Jeżeli zima jest bardzo mroźna, musimy jednak zachować szczególną ostrożność. Opony całoroczne zdecydowanie lepiej sprawdzają się latem, niż zimą. Kolejną wadą jest fakt, że obecnie niewielu producentów ma takie opony w swojej ofercie. Nie możemy sobie pozwolić na takie ogumienie, jeśli jeździmy dużo i często na trasach poza terenem zabudowanym. Samochody, które mają dużą moc silnika zdecydowanie powinny mieć przygotowane dwa, tradycyjne komplety: zimowy i letni. Niestety, okazuje się też że posiadacze wielosezonowego ogumienia częściej powodują wypadki – ze względu na różne warunki pogodowe mają niekorzystną przyczepność, a to zakłóca bezpieczeństwo zarówno pasażerów i kierowcy jak i innych pojazdów na drodze.
Regularny serwis
Nawet w przypadku posiadania opon całorocznych musimy je co jakiś czas sprawdzać- chociaż mogą jeździć zarówno w ciepłe jak i mroźne dni to nie są niezniszczalne. W zależności od ich typu czy stylu jazdy, większość z nich pozwala na pokonanie od 40 do 80 tysięcy kilometrów, co przekłada się zwykle na cztery pełne sezony.
Ich stan możemy podczas przeglądu w stacji diagnostycznej, warsztacie mechanicznym, serwisie producenta. Po pewnym czasie sami zauważymy, że najwyższy czas na wymianę opon. Zastanówmy się wtedy, czy dalej opłaca się nam jeździć na popularnie nazywanych całoroczniakach czy nie lepiej zainwestować w tradycyjne: droższe, ale bezpieczniejsze opony?
Nie wiem, ale jakoś nie moge przekonać się do opon całorocznych, jeszcze ich nie miałem, i chyba mieć nie będę… opony zimowe na zimę, a opony letnie na lato, może i to nie jest najtańsze rozwiązanie, ale gdy mamy całoroczne i dojdzie do wypadku, to też nas tanio nie wyjdzie…