Czy można zastąpić koło dwumasowe zwykłym?

Czy można zastąpić koło dwumasowe zwykłym?
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Koło dwumasowe to podzespół znany przede wszystkim użytkownikom samochodów z jednostką napędową diesla. Regeneracja tak zwanej dwumasy jest stosunkowo dość kosztowna, a po pewnym przebiegu wręcz nieunikniona. Czy każdy silnik ma zamontowane koło dwumasowe? Czy w niektórych przypadkach można takie koło zastąpić innym – tańszym, tradycyjnym kołem zamachowym?

Awarie koła dwumasowego

Pierwsze usterki mogą pojawić się nawet po przejechaniu kilkudziesięciu tys. kilometrów. Stosunkowo często zdarza się to w okresie gwarancyjnym, kiedy usterka powinna być jeszcze usunięta na koszt producenta. Niestety, nie zawsze tak bywa.

Producenci zwykle próbują przenieść winę uszkodzenia koła dwumasowego na użytkownika danego samochodu, argumentując to nieprawidłową eksploatacją pojazdu i tym samym dwumasy. Pamiętajcie, by w takich przypadkach dochodzić swoich praw, gdyż jest to z reguły argumentacja mocno naciągana.

W czym problem?

Zwykłe koło zamachowe to tylko jeden element, który w zasadzie trudno popsuć. Dwumasowe koło zamachowe natomiast, tylko z zewnątrz wygląda podobnie. W środku bowiem posiada skomplikowany tłumik drgań skrętnych, a dwie połączone nim tarcze mogą skręcać się względem siebie nawet o 80 stopni.

Wymiana koła dwumasowego

Użytkownicy samochodów z silnikami wysokoprężnymi w pewnym momencie eksploatacji pojazdu są i tak zmuszeni do wymiany sprzęgła. Dla niektórych czynność ta wiąże się z wysokimi kosztami. Warto wówczas skorzystać z atrakcyjnej oferty polskiego dystrybutora pod adresem centrumsprzegla.com/kolo,zamachowe/k,100057. Pamiętajcie, że podzespół ten przejmuje część zadań sprzęgła, przez co narażony jest na skutki nadmiernej eksploatacji. Niemniej jednak, element ten jest niezwykle ważny i z wymianą nie należy zwlekać, a wszelkie usterki potraktować z należytą troską.

Oczywiście są też tacy, którzy o obecności koła dwumasowego w swoim samochodzie nie mają zielonego pojęcia. Aby sprawdzić obecność dwumasy w aucie można zwrócić uwagę na budowę takiego koła – chodzi o tarcze sprzęgła; jeśli silnik został wyposażony w dwumasowe koło zamachowe, to współpracująca z nim tarcza sprzęgła nie będzie posiadać charakterystycznych sprężyn tłumiących – będzie się składać natomiast z samej piasty, płyty zbierakowej i okładzin ciernych.

Demontaż koła dwumasowego

Stosunkowo wysokie koszty eksploatacji samochodów wyposażonych w koło dwumasowe spowodowały, że większość użytkowników zaczęła szukać oszczędności i alternatywnych rozwiązań mających na celu zastąpienie tego podzespołu tańszym – tradycyjnym kołem zamachowym. Stało się to nawet bardzo popularne.

Koszt całej operacji, która uwzględnia m.in. zakup kompletnego sprzęgła od silnika benzynowego wraz z kołem jednomasowym na zamiennikach wynosi około 800 złotych. Choć jest to zdecydowanie tańszy sposób na poradzenie sobie z drogim w eksploatacji kołem dwumasowym to zdecydowanie odradzamy wam tego wyjścia bowiem wszelkie obciążenia wynikające z wysokich obrotów generowanych przez jednostkę wysokoprężną trafią na skrzynię biegów, która prędzej czy później nie wytrzyma w takich warunkach i ulegnie całkowitemu uszkodzeniu.

1 Comment

  1. Warto wspomnieć, że artykuł niekoniecznie jest skierowany jedynie do posiadaczy diesli. W nowszych modelach benzyniaków montuje się także czasami koło dwumasowe, a sami ich użytkownicy nie są tego świadomi. Warto się zapoznać co tam u nas w samochodzie siedzi ;).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *