Kolektor wylotowy
Kolektor wylotowy jest to grupa przewodów wychodzących z silnika, której zadaniem jest odprowadzenie spaliny z cylindrów silnika spalinowego do rury wydechowej.
Jest to pierwszy element układu wydechowego, gdyż przymocowany jest bezpośrednio do bloku silnika Budowa kolektora, składa się na przewodach wylotowych przyłączonych do poszczególnych cylindrów, które połączone są ze sobą przewodem zbiorczym o odpowiednio dużej średnicy otworów.
Kolektor wylotowy jest zakończony kołnierzem, który służy do połączenia z rurą wylotową, prowadzącą w silnikach o zapłonie iskrowym do reaktora katalitycznego zwanego inaczej katalizatorem, a następnie do tłumików wylotu. W starszych modelach kolektory wylotowe były wytwarzane z żeliwa, odznaczającego się dobrą zdolnością pochłaniania dźwięków powstających podczas pracy silnika, odpornością na skrajnie wysokie temperatury i korozję, oraz bardzo małą rozszerzalnością cieplną.
Typowy, kolektor do samochodów sportowych z silnikiem 4 cylindrowym ma budowę 4-1, przy zachowaniu równych i odpowiednio długich kanałów. W autach 4-cylindrowych kolektory wydechowe skąstruowane są według dwóch podstawowych schematów: 4-2-1 oraz 4-1. Kolektor 4-2-1 łączy oddzielnie cylindry pierwszy i czwarty oraz drugi i trzeci 1-4 i 2-3.
Bezpośrednio w kolektorze wylotowym lub w przewodzie odprowadzającym gazy spalinowe z turbiny umieszczona może byś sonda lambda, której zadaniem jest badanie składu spalin. Dobry kolektor wylotowy powinien być wykonany w taki sposób, by stawiał jak najmniejsze opory przepływu spalin, umożliwiając mu dokładne opróżnienie cylindrów.