Wahacz

[Głosów: 0   Average: 0/5]

Wahacze to podstawowy element zawieszenia samochodowego, którego podstawowym zadaniem jest łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. Element ten jest zazwyczaj ustawiony wzdłużnie, poprzecznie lub ukośnie – zależnie od jego zamocowania i prowadzenia koła.

Wahacz jest częścią zawieszenia najczęściej odizolowaną za pomocą silent-block-ów (tulejami metalowo-gumowymi) montowanym w samochodach w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nierównej nawierzchni po której pojazd się porusza. Dzięki niemu samochód jest stabilny, zapewniona jest też kontrola i płynność w prowadzeniu auta.

Należy pamiętać by na bieżąco kontrolować stan techniczny wahaczy w naszym samochodzie, gdyż niesprawne wahacze mogą doprowadzić do bardzo nieprzyjemnych konsekwencji. Samochód stanie się nieprzewidywalny i niekomfortowy, a co za tym idzie – może stać się przyczyną niebezpiecznych zachowań na drodze który doprowadzi do wypadku. W skrajnie ekstremalnych przypadkach wyeksploatowania wahacza i jego elementów składowych takich jak sworznie i tuleje wahacza) może dojść do zerwania kontaktu nadwozi samochodu a kołem.

Wahacz to sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego, kończąc tym samym cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.