Nagrzewnica samochodowa
Nagrzewnica samochodowa jest urządzeniem będącym bardzo kluczową częścią samochodu, w szczególności w naszej strefie klimatycznej. Jej podstawowym zadaniem jest ogrzewanie wnętrza kabiny.
Nagrzewnica skonstruowana jest użebrowanych rurek w kształcie bloku, przez które przepływa gorąca ciecz z układu chłodzenia silnika, w którym zostaje nagrzana. Za pomocą wentylatora zimne powietrze z zewnątrz, przepływa przez nagrzewnicę, w którym następuje jego ogrzanie. Ciepłe powietrze jest natomiast kierowane do wnętrza kabiny.
Wśród rodzajów systemów regulacji działania nagrzewnicy możemy wymienić następujące techniki:
- System w którym przepływ cieczy nie jest w żaden sposób regulowany. Jego poziom jest cały czas maksymalny, a regulowany jest natomiast sposób przepływu powietrza w układzie. Powietrze które wpada z zewnątrz jest kierowane częściowo przez nagrzewnicę oraz bezpośrednio do kabiny. Sama regulacja polega na ustawieniu ilości powietrza nieogrzanego do ogrzanego, dając w ten sposób idealny stosunek w zależności od wymagań kierowcy czy pasażerów
- Drugim sposobem jest zastosowanie zaworu w przewodzie doprowadzającym gorącą ciecz do nagrzewnicy. Zawór ten reguluje przepływ cieczy, a tym samym intensywność nagrzewania powietrza
W niektórych modelach samochodów w nagrzewnice wmontowana jest grzałka elektryczna zasilana z instalacji elektrycznej samochodu. Jej celem jest ogrzewanie przepływającego powietrza, w momencie gdy temperatura cieczy chłodzącej jest za niska. Rozwiązanie to powoduje duże obciążenia instalacji elektrycznej, jednak daje korzyści w nagłym wzroście temperatury w kabinie, która przydaje się w szczególności podczas mroźnej zimy.
Ostatnim sposobem ogrzewania samochodu jest coraz bardziej modne ogrzewanie postojowe tak zwane webasto. Ogrzewanie to nie pobiera ciepła z układu chłodzenia, ale ze specjalnej komory z w której podczas bezpośredniego spalania benzyny lub oleju napędowego w wydzielone jest ciepło. System ten nie uzależnia temperatury w kabinie kierowcy od pracy silnika i jego nagrzania. Rozwiązanie to jest bardzo często stosowane w Europie a w szczególności w miejscach gdzie panuje bardzo niska temperatura jak np. Szwecja, Finlandia czy Norwegia. System ten jest bardzo korzystny dla samego samochodu gdyż zwiększa jego żywotność, pozwala zmniejszyć zużycie paliwa oraz szybciej przygotować samochód do jazdy.