Tarcza sprzęgła
Sprzęgło samochodowe rozłączne cierne to kluczowy element każdego pojazdu umożliwiający włączanie i rozłączanie napędu między silnikiem a skrzynią biegów. Bezwzględnie najważniejszą częścią odpowiadającą za funkcjonowanie sprzęgła jest element cierny, na którego powierzchniach występuje siła tarcia poprzez odpowiedni docisk elementów pary ciernej.
Pragnę również przypomnieć, że przeniesienie momentu z wału silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów to nie ostatnia funkcja sprzęgła. Tarcza sprzęgła wyposażona jest w tak zwane „tłumiki drgań skrętnych” które są w postaci par sprężyn śrubowych. Pozwalają one na względny obrót miejsca osadzenia czyli piasty na wielowypuście wału sprzęgłowego i krawędzi tarczy nośnej która wyposażona jest w przynitowane okładziny cierne. Umożliwia to eliminację przeciążeń oraz drgań powstałych na przykład podczas gwałtownego puszczonego pedału sprzęgła.
Tarcza sprzęgła montowana jest najczęściej w sprzęgle ciernym jednotarczowym. Umożliwia ono włączanie i rozłącznie elementów układu przy użyciu odpowiedniego układu docisku na który działa noga kierowcy.
Tarcza sprzęgła która jest elementem ciernym, musi spełniać założenia konstruktorów którzy opracowywali jej budowę. Przede wszystkim musi cechować się odpowiednio wysoką odpornością na ścieranie i możliwość pracy przy wysokich temperaturach. Okładziny cierne zastosowane w tarczy sprzęgłowej zbudowane są między innymi z włókna węglowego, włókna szklanego i materiału organicznego .
Mimo tych wszystkich standardów jakie musi spełniać by służyła długo w naszych samochodach, to największy wpływ na jej eksploatację ma kierowca, który swoim stylem jazdy sam zadecyduje, czy sprzęgło wytrzyma 15 czy 200 tysięcy kilometrów. Dlatego rozważna i niegwałtowna jazda jest tutaj bardzo kluczowym elementem długowieczności tarczy sprzęgła.