Świece żarowe – najważniejsze informacje, przeznaczenie, wymiana, eksploatacja
Charakterystyczne dla silnika wysokoprężnego, czyli silnika typu diesla jest proces spalania. Różni się od bardzo od tego, który zachodzi w silniku benzynowym. W tym drugim zapłon następuję w wyniku pojawienia się iskry na świecy, natomiast w silnikach diesla najpierw sprężane jest powietrze, które osiąga wysoką temperaturę, a następnie do komory spalania wtryskiwane jest paliwo. Właśnie dlatego świeca żarowa różni się swoją budową oraz zasadą działania od świecy zapłonowej.
Jak działa świeca żarowa?
Silnik diesla potrzebuje bardzo wysokiej temperatury sprężonego powietrza w komorze spalania przez co konieczne jest jej podgrzanie. Właśnie dlatego w tego typu jednostkach napędowych stosowane są świece żarowe. Spełniają one rolę grzałki, która przed uruchomieniem podgrzewa sprężone w komorze powietrze, do którego następnie wtryskiwane jest paliwo i w ten sposób silnik zostaje uruchomiony.
Obecnie najpopularniejsze są tzw. świece żarowe ołówkowe, które posiadają końcówkę grzejną. Charakteryzują się one bardzo szybkim podgrzewaniem, przy temperaturze 0 stopni już po 4 sekundach osiągają 850 stopni, zaś po 10 sekundach nawet 1050 stopni C. Te ogromne różnice temperatur mają bezpośredni wpływ na żywotność świec. Częste skoki temperatur powodują ich zużycie, co z kolei wymusza na kierowcach ich okresową wymianę.
Eksploatacja świec żarowych w silnikach diesla
Eksploatacja samochodu z silnikiem wyposażonym w świece żarowe nie różni się wiele od pojazdu z silnikiem benzynowym. W zasadzie jedyną, odczuwalną dla kierowcy podczas eksploatacji takiego samochodu różnicą jest potrzeba podgrzania świec żarowych przed pierwszym uruchomieniem silnika. Sygnalizowane jest to przez pomarańczową kontrolkę na desce rozdzielczej. Najczęściej po włączeniu zapłonu musimy zaczekać aż wspomniana kontrolka zgaśnie, co będzie oznaczało, że świeca osiągnęła wymaganą temperaturę. Wtedy możemy spokojnie uruchomić nasz silnik.
Jak wymienić świece żarowe?
Wymiana świec żarowych jest nieco bardziej skomplikowana niż wymiana świec zapłonowych. Wynika to między innymi z ich budowy oraz warunków, w których pracują. W silnikach diesla często spotykane są nagary i osady wewnątrz komory spalania co może skutecznie utrudniać wykręcenie starej świecy z silnika. Mimo dużej żywotności świec żarowych musimy się liczyć z koniecznością ich okresowej wymiany. Jeśli nie posiadamy wystarczającej wiedzy oraz narzędzi to warto tą czynność pozostawić doświadczonemu mechanikowi.