Silnik Diesla

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Silnik o zapłonie samoczynnym, znany bardziej pod nazwą Diesla jest to technologia, która została zapoczątkowana przez Rudolfa Diesla w 1892 roku. Sama konstrukcja opiera się na silniku cieplnym spalinowym tłokowym o spalaniu wewnętrznym.

Cechuje się on o wiele większym maksymalnym ciśnieniem czynnika, niż w przypadku silników niskoprężnych. Stąd i też trzecia nazwa silnika czyli silnik wysokoprężny. Kolejną cechą silników Diesla jest samoczynny zapłon paliwa, bez ingerencji zewnętrznego źródła energii.

Początki konstrukcyjne owego silnika były jednak bardzo trudne, gdyż sama konstrukcja była bardzo nietrwała i posiadała bardzo duże gabaryty. Wszystko to przez zastosowanie wtrysku paliwa do cylindra za pomocą sprężonego powietrza. By wtrysk ten mógł nastąpić, trzeba było uzyskać sprężone powietrze, co wymagało użycia wielostopniowej sprężarki. Początkowo sprężarka ta była bardzo dużych gabarytów i nie wykazywała zbyt dużej trwałości. Winny był ówczesny rozwój technologiczny, który nie pozwalał na stworzenie lepszego urządzenia. Dopiero za sprawą James’s MC Kechnie w 1910 roku, który skonstruował i opatentował hydrauliczny system wtrysku paliwa, można było rozwinąć prawdziwy potencjał silnika Diesla.

Silnik ten nie pracował jednak na podstawie początkowego obiegu stałego ciśnienia spalania Diesla, a według obiegu Sabathe’s, który zastosował przemianę izochoryczną i izobaryczną. Bardzo duży wkład w ówczesną konstrukcję silników Diesla, miał Prosper L’Orange. Zatrudniony w firmie Benz & Cie skonstruował komorę wstępną, w której dochodziło do wstępnego spalania (ok 20-40%) ładunku paliwa.

Silniki wysokoprężne są obecnie jednymi z najpopularniejszych na rynku, a ich udział wynosił ok 46%. Jednak drożejące ceny oleju napędowego zmuszają kierowców do wyboru silników benzynowych, które można zasilać o wiele tańszym gazem LPG.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *