Filtr paliwa
Jeśli jesteśmy osobami, którym zależy na prawidłowym działaniu silnika swojego samochodu i troszczymy się o niego jak o swoje dziecko, warto zaznajomić się z istotą filtra paliwowego w układzie paliwowym. Jego znaczenie jest o tyle istotne, że bez niego jazda byłaby prawie niemożliwa, a wszystko przez złą jakość paliwa sprzedawanego na stacjach benzynowych, w którym znajduje się wiele zanieczyszczeń. Silnik naszego samochodu jest bardzo wrażliwy na jakiekolwiek drobiny brudu dostające się do jego układu. Zanieczyszczenia te blokują kanaliki oraz wężyki, którymi przedostaje się paliwo, oraz mogą spowodować zatarcie silnika.
Czyste paliwo największą rolę odgrywa w momencie, gdy posiadamy samochód z silnikiem Diesla oraz benzynowych, wyposażonych we wtrysk bezpośredni. Układ wtryskowy zastosowany w nim jest bardzo czuły na wszelkiego rodzaju zabrudzenia, dlatego paliwo musi być bardzo dokładnie filtrowane. Oszczędzanie na filtrach lub jego wymianie może okazać się dla tych ,jak i innych silników bardzo zgubne w skutkach.
Filtr paliwowy teoretycznie powinien być wymieniany co 50-100 tyś km, jednak wartość ta może się różnić w zależności od jakości paliwa które używamy. W silnikach Diesla wskazana jest wymiana filtra przed każdym sezonem zimowym, nawet gdy nie wynika to z przebiegu. Niestety nie jesteśmy w stanie sprawdzić jakości paliwa ani zużycia naszego filtra, dlatego powinniśmy przestrzegać regularnej wymiany filtra.
Wymiana filtra paliwowego jest czynnością stosunkowo łatwą, nawet dla laika w dziedzinie mechaniki. Jeśli mamy problem z jego odnalezieniem, to możemy wam wskazać kilka miejsc w których może się znajdować. Może on być umieszczony głęboko w komorze silnikowej lub w podwoziu samochodu. Czasem jest zasłonięty specjalną osłoną, która chroni przed jego uszkodzeniem. Gdy dalej nie możemy go znaleźć, najpewniej oznacza to że znajduje się w zbiorniku paliwowym.
Jego wymiana ogranicza się do odkręcenia dwóch opasek zaciskowych na przewodach, wyciągnięciu starego filtra z przewodów i założeniu ich na nowy. Czasem filtry połączone są sztywnym przewodem paliwowym ze specjalną nakrętką. Problem może wystąpić w momencie, gdy nakrętka ta nie była dawno odkręcana. W przypadku gdy znajduje się w zbiorniku paliwowym, jego wymianę należy zlecić mechanikowi, który posiada dość drogie, specjalistyczne narzędzia do jego zdjęcia. Po założeniu nowego filtra powinniśmy wykonać kilka czynności pozwalające na prawidłowa prace układu zasilania paliwem. W silnikach wysokoprężnych przed jego uruchomieniem powinniśmy napompować paliwo do układu w celu jego odpowietrzenia. Znajduje się ona na przewodach w postaci zgrubienia lub na filtrze jako przycisk.
W silnikach benzynowych z pompką elektryczną należy kilkukrotnie przekręcić kluczyk na pozycję zapłonową bez uruchamiania silnika. W ten sposób pompka paliwowa napełni cały układ paliwem pod odpowiednim ciśnieniem.