Wahacze to podstawowy element zawieszenia samochodowego, którego podstawowym zadaniem jest łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. Element ten jest zazwyczaj ustawiony wzdłużnie, poprzecznie lub ukośnie – zależnie od jego zamocowania i prowadzenia koła.
Wahacz jest częścią zawieszenia najczęściej odizolowaną za pomocą silent-block-ów (tulejami metalowo-gumowymi) montowanym w samochodach w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nierównej nawierzchni po której pojazd się porusza. Dzięki niemu samochód jest stabilny, zapewniona jest też kontrola i płynność w prowadzeniu auta.
Należy pamiętać by na bieżąco kontrolować stan techniczny wahaczy w naszym samochodzie, gdyż niesprawne wahacze mogą doprowadzić do bardzo nieprzyjemnych konsekwencji. Samochód stanie się nieprzewidywalny i niekomfortowy, a co za tym idzie – może stać się przyczyną niebezpiecznych zachowań na drodze który doprowadzi do wypadku. W skrajnie ekstremalnych przypadkach wyeksploatowania wahacza i jego elementów składowych takich jak sworznie i tuleje wahacza) może dojść do zerwania kontaktu nadwozi samochodu a kołem.
Wahacz to sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego, kończąc tym samym cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym.