Amortyzatory odpowiadają za ciągły kontakt kół z podłożem. To one tłumią drgania przenoszone na nadwozie z układu jezdnego. Redukują również przechyły samochodu przy pokonywaniu łuków. Co ciekawe, wielu kierowców nie zauważa zużycia amortyzatorów. To elementy, które bowiem psują się stopniowo. Dodatkowo są osoby, którym na słabych amortyzatorach jeździ się po prostu wygodniej. Tymczasem warto pamiętać, że w nowych autach bez sprawnie działających amortyzatorów nie ma mowy o poprawnie funkcjonującym ABS czy ESP. W przypadku amortyzatorów renomowanych producentów nagłe uszkodzenia są rzadkością. Przyczyną niesprawności jest po prostu najczęściej zużycie eksploatacyjne. Więcej na jego temat przeczytać można tutaj: https://www.autoamortyzatory.com/zuzycie-eksploatacyjne-amortyzatorow/.
Amortyzatory wymienia się parami
Amortyzatory zawsze wymienia się parami, nigdy pojedynczo. Przy wymianie tylko jednego amortyzatora rośnie ryzyko nieprawidłowego funkcjonowania układu kierowniczego. Ponadto, niestabilna oś może zmniejszyć kontakt pomiędzy oponą i drogą, co prowadzi do nierównego zużywania się ogumienia. Siła tłumiąca amortyzatorów oddziałuje na przenoszenie masy w przechyłach podczas hamowania czy pokonywania zakrętów. Z tego powodu amortyzatory znajdujące się na jednej osi muszą mieć taką samą siłę tłumienia. Sporo ciekawych informacji na temat amortyzatorów samochodowych znaleźć można w serwisie autoamortyzatory.com
Kiedy amortyzatory wymagają wymiany?
Jak już wspomniano amortyzatory to części, które wraz z upływem czasu ulegają stopniowemu zużyciu eksploatacyjnemu. Im więcej jeździ się po drogach nierównych i wyboistych, tym więcej obciążeń jest przenoszonych na pojazd. To oczywiście nie sprzyja amortyzatorom. Zużywają się one wówczas szybciej niż przy jeździe po nawierzchni równej. Stan amortyzatorów warto więc systematycznie sprawdzać i to nie tylko raz w roku przy okazji przeglądu technicznego.
Jest zresztą kilka sygnałów, które świadczyć mogą o zużyciu się amortyzatorów. Są to m.in.: dziwne hałasy słyszane w czasie jazdy, charakterystyczne bujanie się pojazdu, nierównomierne zużywanie się opon, zbyt częste uruchamianie się ABS, przechylanie samochodu na zakrętach itd. W takim przypadku warto udać się do mechanika w celu sprawdzenia amortyzatorów. Jeśli test skuteczności wskazuje na mniej niż 20 % – amortyzatory wymagają niezwłocznej wymiany. Amortyzatory niezniszczone dają wynik powyżej 75%.