Układ hamulcowy jest jednym z ważniejszych elementów w każdym samochodzie. Dlatego jego odpowiednia praca i prawidłowa eksploatacja jest niezbędna do codziennej jazdy autem. Jedną z czynności, która dotyczy tego układu jest wymiana płynu hamulcowego.Płyn hamulcowy powinno wymieniać się średnio raz na 2 lata lub po przejechanych 50 000 km. Jest to wymóg, gdyż z czasem do układu hamulcowego dostaje się woda. Jeśli jednak zauważymy, że skuteczność układu hamulcowego znacznie spadła, należy to zrobić znacznie wcześniej.
Płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli podatny jest na wchłanianie wilgoci. Jest tak stworzony, by przeciwdziałać powstawaniu korozji metalowych elementów układu.
Woda do płynu hamulcowego dostaje się podczas codziennej jazdy samochodem, ale też przez często powstające szczeliny lub nieszczelne cylinderki hamulcowe. Nawet 1% wody w płynie sprawia, że spada jego temperatura wrzenia, a skuteczność hamowania spada nawet o 15%.
Wymiana płynu hamulcowego nie jest skomplikowaną czynnością, ale do jej realizacji będzie potrzebna pomoc drugiej osoby.
Podstawowym i częstym popełnianym błędem jest to, że kierowcy od razu spuszczają cały płyn ze zbiornika. Należy stopniowo uzupełniać go w zbiorniku, a przez to, że ciecze będą się mieszały, to powinny być tej samej klasy.
Trzy główne klasy płynów hamulcowych to: DOT-3, DOT-4 i DOT-5, a różnią się one od siebie temperaturą wrzenia. Należy pamiętać, aby korzystać z nowych butli i kanistrów (do tych wcześniej otwartych wcześniej z pewnością zdążyła już dostać się woda).
Wymianę płynu hamulcowego zaczynamy od umieszczenia samochodu na podnośniku i zdjęciu wszystkich kół. Wymieniając płyn odpowietrza się także układ, także należy zdjąć odpowietrzniki, jednak nie wszystkie naraz.
Do odpowietrznika podłącza się gumowy, przezroczysty wężyk, który prowadzi do butelki zbierającej ciecz. Dzięki temu zapobiec można rozlewaniu się płynu hamulcowego, który może zagrozić nie tylko lakierowi, ale także naszej skórze i środowisku. Następnie pomagająca nam osoba kilkukrotnie musi wcisnąć, a potem przytrzymać pedał hamulca. Wtedy z układu, poprzez wężyk zacznie uciekać płyn.
Kiedy kolor płynu zacznie być zgodny z tym świeżo dolewanym do zbiorniczka oraz przestaną w nim pojawiać się pęcherzyki powietrza, wtedy należy zakręcić już odpowietrznik. Druga osoba może już puścić wciśnięty pedał i przejść można do kolejnych odpowietrzników przy zaciskach.
Oczywiście wszystko należy wykonywać dokładnie zgodnie z instrukcjami, które znajdziemy w wielu stronach internetowych, a także filmikach, które m.in. można znaleźć na www.poradnik-kierowcy.pl.
Warto jednak pomyśleć także, aby tą czynność zlecić do serwisu, gdzie zostanie ona wykonana w pełni profesjonalnie i nie będzie ryzyka awarii układu.