Silnik samochodowy jest chłodzony zwykle przez wodę, która napędzana jest przez pompę i kierowana w odpowiednie miejsce pod maskę przez termostat. Woda w trakcie pracy jednostki napędowej nagrzewa się do temperatury roboczej, a często nadmiernie przekracza standardową wartość. Kontakt wody z powietrzem spoza samochodu umożliwia odprowadzenie nadmiernej temperatury wody.
Chłodnica wody to zatem nic innego, jak po prostu wymiennik ciepła. Pozbawianie dużych ilości ciepła z wody wymaga od chłodnicy dość skomplikowanej konstrukcji. Standardowa chłodnica składa się z ogromnej ilości cienkich rurek, które zawierają pozostającą w ciągłym ruchu wodę – rurki są dodatkowo tłoczone tysiącami pofałdowanych aluminiowych blaszek. Przez szczeliny pomiędzy blaszkami i rurkami przepływa właśnie powietrze. Taka budowa chłodnica pozwala uzyskać ogromną efektywność schładzania – przede wszystkim ze względu na powierzchnię, na której odbywa się wymiana ciepła.
Wymieniasz chłodnicę? – Rób to z głową!
Większość kierowców w momencie, gdy dochodzi do konieczności wymiany chłodnicy wody zaczyna szukać oszczędności. Z tego też powodu, często wybierają chłodnice używane. Niestety, zakup używanej chłodnicy to tylko pozorna oszczędność…
Zakup używanej chłodnicy jest po prostu nierozsądny. Jeśli uważasz, że uda ci się w ten sposób zaoszczędzić to się mylisz. Otóż nawet używane chłodnice potrafią kosztować do 200 zł, podczas gdy ich nowe odpowiedniki mogą kosztować zaledwie kilkadziesiąt złotych więcej. Zasadnicza różnica pomiędzy tymi dwoma przypadkami jest taka, że właściciel używanej chłodnicy będzie musiał ponownie wymienić ten podzespół i to w stosunkowo krótkim czasie.
Używana chłodnica staje się bezużyteczna
Stojące wolno chłodnice, w niehermetycznych warunkach, bardzo szybko ulegają korozji – dotyczy to zarówno chłodnic miedzianych, jak i aluminiowych. Rdza może być niewidoczna na pierwszy rzut oka, bowiem zwykle atakuje chłodnicę od środka. Gumowe uszczelki na połączeniu zbiorników z rdzeniem parcieją, pękają i także tracą swoje cenne właściwości. Uważajcie zatem, bo tego typu chłodnica będzie wam służyć maksymalnie kilka tygodni.
Nowa chłodnica gwarancją jakości
Ze względu na stosunkowo delikatną budowę chłodnicy wody, a także niezwykle istotną rolę, jaką pełni w samochodzie, zaleca się, aby regularnie poddawać kontroli cały układ. Pamiętajcie, że jeśli nadejdzie moment, kiedy będziecie zmuszeni wymienić chłodnicę w swoim samochodzie, nie decydujcie się na kupno używanej chłodnicy. Jest to bardzo specyficzna część, która łatwo ulega korozji i zniszczeniom, a kupno używanej w większości przypadków będzie oznaczało kolejne wydatki za jakiś czas.
Obecnie wielu producentów na rynku części zamiennych oferuje produkty dorównujące jakością oryginalnym, często w bardzo atrakcyjnych cenach. Możemy do nich zaliczyć marki takie jak Nissens, Hella, NRF, Van Wezel, Magnetti Marelli, Valeo, Kager czy Klokkerholm. Chłodnice wymienionych producentów znajdziecie m.in. na autochlodnice.com/chlodnice,wody/k,100103.