Od lat konstruktorzy samochodów osobowych i użytkowych montują w pojazdach głównie amortyzatory jednorurowe wysokociśnieniowe. Jednak istnieje alternatywa, o czym nie każdy wie. Coraz powszechniejsze stają się bowiem amortyzatory dwururowe. Występują one zarówno w wersji niskociśnieniowej, jak i bezciśnieniowej. Warto nieco bliżej zapoznać się ze specyfiką amortyzatorów dwururowych, ponieważ już niedługo mogą się one stać popularniejsze od swoich jednorurowych odpowiedników.
Czym są amortyzatory dwururowe?
Klasyczne amortyzatory posiadają pojedynczą komorę. W przypadku modeli gazowych w środku znajduje się co prawda przegroda oddzielająca gaz od oleju, jednak nadal mowa o jednej komorze. Więcej informacji na temat różnic pomiędzy amortyzatorami olejowymi i gazowymi znaleźć można na stronie: www.autozawieszenie.pl
Natomiast amortyzatory dwururowe posiadają dwie oddzielne komory. Obie wypełnione są olejem. Kluczowa jest komora pierwsza, natomiast druga stanowi dla niej wsparcie. Pierwsza komora znajduje się pomiędzy obudową amortyzatora a cylindrem roboczym. Jej wnętrze aż w 70% wypełnione jest olejem. Ponadto, ważnymi częściami amortyzatorów dwururowych są również płytki sprężynowe, sprężyny śrubowe oraz korpusy z otwieranymi tłokami, gdyż elementy te tworzą zawory tłumiące — tłokowe i denne.
Charakterystyka amortyzatorów dwururowych
Jak wspomniano, amortyzatory dwururowe zaliczane są do modeli amortyzatorów olejowych. Z zasady amortyzatory olejowe są bardziej miękkie od amortyzatorów gazowych. W tym przypadku mówimy natomiast aż o 2 komorach wypełnionych olejem. Oznacza to, że modele dwururowe zmiękczają zawieszenie jeszcze bardziej niż jednorurowe amortyzatory olejowe. Co to oznacza w praktyce?
Miękkie zawieszenie zapewnia komfort podróżującym, o ile nie poruszają się oni z bardzo dużą prędkością. Na zwykłych miejskich drogach miękkie zawieszenie zapewnia doskonałe warunki do jazdy. Tłumi ono większość drgań, których osoby znajdujące się w kabinie niemal w ogóle nie odczuwają. Jednak miękkie zawieszenie utrudnia osiąganie dużych prędkości. Jeżeli kierowca zdecyduje się wejść w zakręt z dużą prędkością, może stracić panowanie nad kierownicą wskutek niewystarczającej przyczepności kół do jezdni. W takich przypadkach lepiej sprawdza się twarde zawieszenie charakterystyczne dla samochodów sportowych.
Niezależnie od tego, jakich amortyzatorów używamy, należy je w odpowiedni sposób eksploatować, aby maksymalnie wydłużyć żywotność tych elementów. Jak to robić? Tego dowiedzieć się można z poniższego artykułu: www.autozawieszenie.pl/rodzaje-amortyzatorow-samochodowych-prawidlowa-eksploatacja