Amortyzatory w samochodzie, są ich nieodłącznym elementem, poprawiającym nie tylko komfort jazdy, ale co najważniejsze samo bezpieczeństwo, zmniejszając ryzyko poślizgu przez ciągły docisk kół do podłoża. Ich sprawność powinna być więc pierwszorzędna.
Wśród amortyzatorów stosowanych w samochodach można wyróżnić ich kilka rodzajów. Do najczęściej używanych amortyzatorów w obecnych pojazdach można zaliczyć pneumatyczne (gazowo-olejowe), hydrauliczne (olejowe). We wszystkich amortyzatorach tłokowych, musi być olej, gaz może być dodatkiem. Siła gazu to około 100 – 200 N, więc obecność lub brak gazu jest praktycznie nieodczuwalna dla zwykłego kierowcy. Sam gaz sprawia, iż podczas wzmożonej pracy amortyzatora olej mniej się pieni. Nabicie amortyzatora gazem powoduje także automatyczne wysunięcie tłoczyska do góry, co ułatwia proces montażu amortyzatora w fabryce samochodów. Istnieje wiele podziałów amortyzatorów, lecz ja posłużę się tym ze względu na rodzaj medium tłumiącego.
Budowa amortyzatorów składa się głównie z korpusu zewnętrznego, cylindra wewnętrznego oraz chromowanego tłoka. W korpusie znajduje się cylinder i zawór dolny, który umiejscowiony jest pomiędzy korpusem a cylindrem. Elementem, którym tłumi drgania w amortyzatorze, jest tłok umieszczony w cylindrycznej rurze, wypełnionej czynnikiem tłumiącym (gaz i olej lub ciecz magnetyczna). Tłok może swobodnie poruszać się w górę i w dół amortyzatora, przy czym znajdujące się w nim zawory zapewniają dodatkowo odpowiednią prędkość czynnika tłumiącego drgania, co sprawia, że ma on bezpośredni wpływ na prędkość przemieszczania się tłoka w amortyzatorze. W amortyzatorach gazowo-cieczowych tłumienie drgań następuje w dwóch fazach. Zarówno w wyniku przemieszczania się cieczy tłumiącej przez otwory i zaworki w tłoku oraz przez sprężany i rozprężający się gaz, który od cieczy jest oddzielony pływającym tłokiem. Amortyzatory gazowo-cieczowe są o wiele bardziej niezawodne od amortyzatorów cieczowych, co powoduje między innymi istnienie w nich dodatkowego czynnika tłumiącego, którym jest gaz, przejmujący na siebie część drgań.
Główny wpływ amortyzatorów na bezpieczeństwo sprowadza się do utrzymywania ciągłego kontaktu opony z jezdnią, czyli zachowania odpowiedniej przyczepności. Co więcej, amortyzatory przeciwdziała nadmiernym przechyłom nadwozia, np. podczas nagłych zmian kierunku jazdy. W momencie, gdy nasze amortyzatory uległy zużyciu, nagły manewr powoduje duży przechyl nadwozia i zmniejszony nacisk na koła po wewnętrznej stronie zakrętu. W efekcie następuje utrata stabilności i poślizg samochodu. Zużyte amortyzatory powoduje również unoszenie się nadwozia. Testy wykazują, że już przy prędkości ok 50 km/h droga hamowania na nierównej powierzchni wydłuża się z powodu wyeksploatowanych amortyzatorów nawet o odległość 2 metrów. Dzieje się tak z powodu zmniejszonego nacisku koła na nawierzchnię lub podczas chwilowej utraty kontaktu z drogą. Zużyty amortyzator działa z opóźnieniem lub wcale, przez co droga hamowania wyraźnie się wydłuża. Dlatego należy pamiętać o regularnym serwisowaniu i testowaniu amortyzatorów, gdyż zbagatelizowanie tej części samochodu może okazać się dla nas i innych uczestników ruchu, katastrofalne w skutkach.