Maglownice

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Maglownica znana również jako przekładnia zębatkowa to przekładnia mechaniczna, w której przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem nachodzących na siebie kół zębatych. Znajdują one zastosowanie w większości obecnie produkowanych samochodów.

Maglownice to konstrukcja uniwersalna, dzięki czemu znalazła zastosowanie w samochodach osobowych z napędem na tylne koła, niezależnym przednim zawieszeniem oraz w pojazdach dostawczych. Cieszą się sporą popularnością ze względu na niewielkie rozmiary i zwartą konstrukcję. Działanie maglownicy opiera się na połączeniu wałka kolumny kierowniczej z listwą zębatą.

Wyróżniamy kilka rodzajów przekładni zębatkowych. Ich główny podział wynika ze względu na ilość stopni, umiejscowienie zazębienia, rodzaj przenoszonego ruchu oraz wzajemne usytuowanie osi obrotu. Najpopularniejsze jest mocowanie krótkich drążków poprzecznych do końców listwy zębatej z przesunięciem zębnika w stronę kierownicy. Maglownice charakteryzują się prostym rozwiązaniem automatycznej regulacji luzu i tłumienia drgań przekładni, które uchodzą za główne źródła hałasu. Regeneracja maglownicy najczęściej polega na wymianie pierścieni i gum uszczelniających, jednak ze względu na potrzebę demontażu i skomplikowane układy wspomagania koszty naprawy przekładni mogą sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *